جهان فیزیک
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 آبان 1391برچسب:الکتریسیته,برق,امیرحسین خوشبخت, توسط امیرحسین خوشبخت |

برق[۱] یا الکتریسیته[۱] ،(به یونانی: ήλεκτρον) ، اثری است که به دلیل موجودیت بار الکتریکی پدید می‌آید و همراه با مغناطیس یکی از نیروهای پایه در فیزیک به نام الکترومغناطیس را تشکیل می‌دهد.


در برگه 32 از نسک "المعرب من الکلام الاعجمی علی حروف المعجم" نوشته منصور الجوالیقی ، 540-560 هجری ،دمشق آمده است که : برق از ریشه پهلوی فرک [فره] (به معنی انرژی و نیرو و روشنایی) می باشد.

تاریخچه

الکتریسیته برگرفته شده از کلمه الکتروکوس است که نام یونانی نوعی ماهی‌ست، که قادر به ایجاد شوک الکتریکی می‌باشد. تاریخ الکتریسیته به ایران و بین‌النهرین باستان در دوره اشکانیان برمی‌گردد و اولین باتری اختراع شده را به اشکانیان نسبت می‌دهند که به خاطر محل یافتش به باتری بغدادی شهرت یافته‌است.[۲][۳]

الکتریسیته امروزی، توانایی‌های خودش را بیشتر مدیون زحمات فیزیکدانانی همچون، الساندر ولت، آندره آمپر، نیکلا تسلا، جرج سیمون اهم، مایکل فارادی و توماس ادیسون است. در برگه 32 از نسک "المعرب من الکلام الاعجمی علی حروف المعجم" نوشته منصور الجوالیقی ، 540-560 هجری ،دمشق آمده است که : برق از ریشه پهلوی فرک [فره] (به معنی انرژی و نیرو و روشنایی) می باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.